Jalgrattahoidja valimine autole

Jalgrattasõit on üks eelistatuim spordiala Eestis, mis iga aastaga üha enam populaarsust kogub. Rattaspordiga tegelemine eeldab ka rohkem reisimist, et avastada uusi radu, vedada ratas kaasa suvilasse või võistlustele. Nii harrastajate kui ka profisportlaste jaoks on aga jalgrattahoidja kasutamine mugavaks abivahendiks.

Tänasel päeval on jalgrataste transportimine muutunud imelihtsaks, kuna erinevaid viise ja tugevaid rattahoidja brände on turul mitmeid, kel ka pikaaegne kogemus selles valdkonnas.

Selles artiklis tutvustame enimlevinud jalgrattahoidjate tüüpe ja võimalusi.

MENÜÜ

Jalgrattahoidjad AUTO KATUSEL
Jalgrattahoidjad AUTO KONKSUL
Jalgrattahoidjad AUTO TAGALUUGIL

Jalgratta hoiustamine KODUS

Korduma Kippuvad Küsimused
Aksessuaarid – Lukud, adapterid

NB! Meilt ostetud raamid aitame kohe peale paigaldada!

JALGRATTA TRANSPORTIMINE AUTOGA

Jalgratast on võimalik asetada kas auto sisse või välja.

AUTO SEES: Jalgratta transportimine autos eeldab esi- ja/või tagaratta eemaldamist ning suurt autosisese ruumi kaotust. Selline variant sobib kas suure auto olemasolul, või üksiku reisijaga autojuhile. Pigem on see hädapärane variant ratta transportimiseks.

VÄLJASPOOL AUTOT: Et autos sees ruumi säästa, ning mugavust pakkuda ka kaassõitjatele – on mõistlik jalgratta transportimiseks kasutada selleks spetsiaalselt ettenähtud jalgrattahoidjat.

jalgrattahoidjad

Vastavalt võimalustele, vajadusele ja soovidele saab jalgrattaid väljaspool autot transportida:
1. Katusel (Katuseraamide olemasolul)
2. Konksul (Kärukonksu olemasolul)
3. Tagaluugil (Katuseraami ja kärukonksu puudumisel. 95% autodele on saadaval Thule katuseraame)


1.) AUTO KATUSEL

Jalgrataste transportimine autokatusel on üks enimlevinud viise, et säästa autosisest ruumi. Eelistatud nii harrastajate kui ka profisportlaste seas. Autokatusel jalgrataste vedamine eeldab katuseraamide, teisisõnu ristitalade olemasolu.

Kui teil veel katuseraame (ristitalasid) pole, saate rohkem informatsiooni lugeda SIIT.

jalgratta kinnitus katusel

Jalgratta katusel transportimise kinnitusvõimalused

NB: Katusele rattahoidja paigaldamisel tasub tähelepanu pöörata ka milline rattahoidja vastavale katuseraamile sobib, ning palju auto katuseraamide kandevõime on. Kandevõime varieerub 70-100 kg vahel. Katuseraamide peamised tüübid:

katusetalade erinevus

1. T-soonega (WingBar, WingBar Evo, Probar)
2. Kandilise talaga (Square Bar)

Enamik Thule rattahoidjaid on võimalik paigaldada mõlemale raamiltüübile

Thule ProRide – T-soone profiilile mõeldud. (Adapter 8895 – võimaldab kasutada SquareBar’il)
Thule OutRide
Thule Thruride – T-soone profiiliga (Adapter 8895 – võimaldab kasutada SquareBar’il)
Thule Spring XT – T-soone profiil. Adapter

NB: Katusele paigaldatud jalgratastega sõites ei tasu unustada, et teie auto sissepääs madalatesse paikadesse on piiratud.
NB: Tasub jälgida ka auto mudelipõhist kandevõimet, ning ka katuseraamide kandevõime piire, et tagada ohutu transportimine.

Rataste katusel vedamise PLUSSID

+ Säästate ruumi, ligipääs tagaluugi avamiseks pole piiratud
+ Tugev ja stabiilne kinnitus nii rattal kui ka raamil
+ Enamus mittestandardseid jalgrattaid saab vedada ilma raamiadapterita
+ Nii ratas kui ka rattahoidja lukustatavad
+ Erinevalt auto taga paiknevale rattale, ei kogu katusel olev ratas tolmu kruusastel teedel

Rataste katusel vedamise MIINUSED

– Auto läbivus on kõrguse tõttu piiratud sisenedes parkimismajja, tunnelisse, praamidele
– Suureneb kütusekulu, võib esineda vilisemist
– Mitme jalgratta vedamiseks vaja igale rattale eraldi rattahoidjat


KINNITAMINE

Katuseraamidele paigaldatavad jalgrattahoidikute kinnitusi on erinevaid: raamist, esihargist või esirattast kinnituvaid.

 

1.) RAAMIST kinnituv rattahoidja auto katusel

jalgratta hoidja katusel

Mugav, kiire ning lihtne lahendus. Carbon ehk süsinikraamidega ratastel on soovitatav kasutada ka raamile mõeldud spetsiaalset pehmendust (Ingl. frame-protector), mis väldib raami otsese kokkupuute eest kinnitusahaaratsitelt, mis pika logisemise või stressi tagajärjel võib kahjustada süsinkraami, mida pole üldjuhul võimalik hiljem parandada.

Proride (598) mudelitel on olemas ka integreeritud pingutusstopper raamile, mis teeb plõksu, kui raam on paraja tugevusega kinni, ning ei lase liigse tugevusega kinnitada.

NB: Et ratas oleks võimalikult rattahoidjal kinni, on soovitatav suruda ratta kummid vastu talda, et lõplikult pingutada velje pingutusrihmad. Sel viisil on nii esi kui ka tagaratas tugevalt ja stabiilselt fikseeritud

NB: Pigem kasutada Thule ProRide, kui FreeRide carbon-raamiga ratastel. Lisaks soovitatav kasutada Carbon-Frame adapterit.

LUKUSTUS:
Jalgrattahoidja:
Võtmega lukustatav kinnitushoovast, mis pingutab rattahoidja katuseraamile.
Jalgratas: Raami kooshoidev kinnitus/pingutusmehhanism on võtmega lukustatav.
Veljed: Jalgratta velgi on võimalik lukustada kasutades Adapterit (986) 

MUDELID:
Thule Proride
Thule ProRide Black
Thule Freeride


2.) ESIHARGIST kinnituv rattahoidja

jalgratta hoidja hargist kinnituv

Stabiilseim valik, kuna ratas on katusel madalama asetuse tõttu ka aerudünaamilisem. Eelistatuim lahendus profisportlaste seas, kel on süsinikraamiga rattad, ning soovivad vältida jalgratta raamile otsest stressi või pingutatud kinnitust.

ratta kinnitus jalgratta

Esihargist kinnituvaid rattahoidja kinnitustüüpe on kahte sorti:
Võlliga
kinnitus, ehk kinnine hark (Thru-Axle/Bolt-On)
Kiirkinnitus, ehk lahtine hark (Quick-Release)

Kuna esiratas on eemaldatud, saab seda asetada kas auto sisse, või ka vastava adapteriga jalgratta kõrvale välja. Maastikurataste puhul kasutakse ka spetsiaalset rattakotte, et vältida mustust ja kriimustusi. (Rattakotte on erineva suurusega: 27″, 29″

MUDELID:
Thule Outride
Thule Thruride
Thule Sprint XT

HARGIKINNITUSED

 

 

LISAVARUSTUS

Thule Wheel Carrier

 


3.) ESIRATTAST kinnituv rattahoidja

jalgratta esirattast hoidmine

Mugav viis ratta transportimiseks, kus raami ja jalgratta vahel puudub otsene kontakt. Sobib kuni 29″ veljediameetriga ratastele.
Sobilik süsinikraamiga ratastele, ning näiteks suurtele tõukeratastele, üheamordiliste esihargiga rastastele, fatbikedele jne.

LUKUSTUS rattahoidjale: Jah
LUKUSTUS jalgrattale: Jah

MUDELID: Thule UpRide

 


2. AUTO KONKSUL

Jalgrataste hoiustamine konksul on hea viis neile, kes ei soovi rattaid katusele punnitada, ning kelle autol on olemas haakekonks. Samuti neile, kel pole katuseraame (Olgugi et pea igale autole saab raame paigaldada) või on katusele juba asetatud katuseboks. Suureks eeliseks on veel see, et ühe rattahoidjaga on võimalik kanda 2 kuni 4 jalgratast ühel hoidjal. Samuti ei piira konksualus auto kõrgust, ning enamik konksule kinnituvaid rattahoidjaid on võimalik ka kallutada, et avada tagaluuk.

haakekonksule rattahoidja

Konksule paigaldatavaid jalgrattahoidikuid on kahte tüüpi – platvormalused ning rippuvad või teisisõnu raamile toetuvad alused. Haakekonksu rattahoidjate mudelivalikus on eri tüüpi hoidjaid: fikseeritud, kokkupakitavaid ja kallutatavaid. Turvalisuse tagamiseks tasub uurida ka auto kärukonksu kandevõimet, ning rattahoidja kandevõimet.

Kindlasti tuleks muretseda kolmas numbrimärk, kuna autolt numbrimärgi äravõtmine on keelatud! Maanteameti kodulehelt maksab see 10€, numbrimärgi saatmine võtab aega 2-3 tööpäeva.

Konksule paigaldatavad jalgrattahoidikute tüübid:

1.) Raamile toetuvad, rippuvate ratastega rattahoidjad
2.) Platvormalusega jalgrattahoidjad


1.) RAAMILE TOETUVAD konksule paigaldatavad jalgrattahoidjad

konksule rattahoidja

Lihtne ja soodne viis transportida mitut jalgratast kärukonksul.

RAAMI LUKUSTUS: Raami on võimalik lukustada pingutus/kinnituspoldist vastava adapteriga.
RATTA LUKUSTUS: Ratta lukustamiseks raamile võib kasutada tross- või U-lukku, mille peab ise muretsema.

NB: Seda tüüpi jalgrattahoidjaid kasutades tasub meeles pidada, et tagumised tuled ning numbrimärk peaksid olema nähtavad. Kui Eestis  veel pigistatakse silm kinni selle seaduse ees, siis välismaal ei lubadata vahel edasi sõitagi. Selleks, et seda tüüpi rattahoidja oleks autol legaalne – saab kasutada spetsiaalset tuledeadaptereit. Samuti ei korva kindlustus tekkinud kahjude nõudeid, kui auto ja sellele paigaldatud aksessuaarid pole nõuetekohased. Lisanumbrimärgi olemasolu on kohustuslik – Maanteeameti lehelt tellides maksab lisanumber 10 eurot ja saatemine võtab aega 2-3 tööpäeva.
NB: Hangon 2, 3, 3 Tilt on võimalik kasutada vastavat raamiadapterit, et 7-klemmine numbrimärgi ja tulede alus istuksid stabiilselt.
NB: Ebastandardse raamiga jalgrataste puhul (Lasterattad, naisterattad, cruiserid, BMX) sirge istuvuse tarvis võimalik kasutada raamiadapterit – mis kinnitatakse jalgratta lenksutorust sadulani.
NB: Kõik loetud mudelid on võimalik väga kompaktseks kokku pakkida.

MUDELID: Thule Xpress 2, Thule HangOn 3, Thule Hangon 3 Tilt (kallutatav), Thule HangOn 4 Tilt (kallutatav)

 


2.) PLATVORM ALUSED jalgratta transportimiseks

katuseraam platvorm

Platvorm jalgrataste hoidja on hea, mugav ja stabiilne viis jalgrattaid vedada. Enamik jalgratta vedamise aluseid on varustatud juba suuna-, pidurdus-, gabariit-,ning tagurdustuledega. Samuti on neil numbrimärgialus, ning elektrooniline pistik (7- või 13 viigune) tulede ja voolu töötamiseks.

LUKUSTUS platvormraamile: Kinnitus/pingutus käepide on varustatud lukuga.
LUKUSTUS ratastele: Sõltuvalt mudelist on rattad lukustatud kinnitushaaratsitel oleva lukuga, mis väldib nende lahtikeeramist raamilt.

NB: Enne jalgratta platvormi valimist vaadake kas teil on 7- või 13-viigune pistik autol, selle järgi saate teada kas platvorm sobib otse konksu treileri pistikupessa, või on vaja 7-13 PIN’ile ülemineku-, või 13-7-PIN’i ülemineku adapterit.

Mis vahe on 7-klemmisel (7-pin) ja 13-klemmisel (13-pin) haakekonksu pistikutel?

Autole kinnituvad pesad

7 – PIN võimaldab platvormile:

13 – PIN võimaldab platvormile:

NB:

Jalgratta platvormaluse kallutamine on mugav, kuna on ette nähtud kallutamiseks ka pealolevate ratastega.


MUDELID

Nähtaval ka SIIN

 

NB: Kõik mudelid, millel ratast hoiab fikseeritult kinnitus-käpp, on need võimalik eemaldada. Kasulik, kui transportida enam kui ühte ratast.

Platvormaluste LISAD

Fatbike vedades on võimalik vahetada veljekinnitus rihmad pikemate vastu.


 

3.) AUTO LUUGIL

Luugile paigaldatav katusehoidja on hea variant 2-4 jalgratta transportimiseks neile, kelle autol puuduvad katuseraamid või kärukonks. Jalgrataste hoiustamisel tagaluugil tasub tähelepanu pöörata ka auto tagaluugi kandevõimele ja mudelisobivusel. Luukpäradel, sedaanidel ja universaalautodele on erinevat tüüpi kinnitused.

LUKUSTUS RAAMILE: Tagaluugile paigaldatava jalgrattahoidikud on kinnitatud luugisiseselt, mille avamiseks vajalik avada auto tagaluuk.
LUKUSTUS JALGRATTALE: Ainult RaceWay mudelid on varustatud lukkudega, millega rattad turvaliselt lukustada.


JALGRATASTE KODUS HOIUSTAMINE


Thule Wall Hanger 9771

Kandevõime: 40 kg
Hea viis hoiustada jalgrattahoidjaid seinal, ilma põrandaruumi kaotuseta
Ei sobi EasyFold platvormaluse hoidmiseks


Thule Bike Stacker 5781

Eraldiasetsev raam kuni 2 jalgratta hoidmiseks.
Tugev teraskonstruktsioon jalgrataste vedamiseks kogukaaluga kuni 32 kg.
Jalgratta kanduri varraste kõrgus on reguleeritav.

 

 

 


 

JALGRATTAHOIDIKUTE LISAD:

One-Key System

Thule pakub kõik-ühes võtmesüsteemi, et tagada lihtne ja mugav ligipääs ühe võtme kaudu erinevatele aksessuaaridele nagu näiteks raamid, rattahoidjad, katuseboks, kanuuhoidjad jms kasutades ühte võtit. Lukkude vahetus on lihtne, kuna kaasa tuleb null-võti, millega lahtikeeratud luku saab eemaldada seest välja lükates.

4, 6, 8 lukku koos comfort-võtmega

 

Fat-Bike adapterid

Fat-Bike jalgrattad on muutunud populaarseks, ning hea uudisena on Thule poolt saadaval ka jalgrattahoidjatel mudelipõhiseid adaptereid. Üldjuhul fat-bike ratta kaal jääb rattahoidjate normi piiridesse, kuid vahetada tuleks ainult ratta aluseplatvorm laiemate ja spetsiaalsete aluste vastu, millel on ka pikemad rihmad rataste kinnihoidmiseks.

Kõrge veljega rattad

Kõigil jalgrattahoidjatel on kas esi ja/või tagarataste kinnitus, mis hoiab rattaid rattahoidja alusel või pulgal. Ebastandardsete velgedega ratastel tuleb kasutada pikemat veljerihma või laiemat alust. Saadaval spetsiaalseid adaptereid (Triatlon, fatbike ratastele), või siis kasutada Thule UpRide’i.

Millist rattahoidja kinnitust valida ja miks?

Sõltub kui tihti ning mitut ratast te transpordite.

Rohkem kui ühte ratast harvem transportides sobib näiteks konksule kinnituv rattahoidja, kuna rattaid on lihtne laadida ja ei pea neid katusele punnitama.

Kui teil on kallim ratas, ning pikemate vahemaade sõitmist tuleb rohkem ette – siis stabiilsuse tagamiseks on soovitatav kasutada esihargist kinnituvat rattahoidjat.

Millega transportida autol elektriratast?

Elektrirataste suure kaalu tõttu tasub vaadata jalgrattahoidja kandevõimet. Kärukonksul parim variant selleks on VeloSpace mudel, kus aluse üheratta kandevõime on kuni 30 kg. Üldjuhul jääb jalgratta hoidjate kaaluvahemik kuni 15 kg kanti ratta kohta.

RATAS KATUSELE: Millisele jalgrattale milline hoidja: Maastikuratas, maanteratas või naisteratas – Esihargist või raamist?

Olenevalt kas rattaraam on valmistatud süsinikust(carbon) või alumiiniumist. Parim valik süsinikraamiga rataste vedamiseks on soovitatavalt esihargi kinnitusega vältimaks raami struktuuri pragunemist, mida üldjuhul pole võimalik täielikult parandada.

Maastikurattaid eelistakse vedada esiratast eemaldamata, kuna tihtipeale on see porine või määrdunud. Mudeliteks kas siis Freeride, ProRide või UpRide
Maanterattaid eelistatakse vedada esihargist lahtivõetuna, et tagada parim voolujoonelisus ja stabiilseim transportimine. Tihti on ka “maantekad” süsinikraamiga, ning kahvlikinnitus turvalisem viis carbon-ratta vedamiseks.
Naiste/Laste/BMX rattaid – Sobivad kõik kinnitused, alustades FreeRide’st kuni UpRide mudelini. Konksu- või luugile kinnituvaid jalgratta hoidjaid kasutades peaks kasutama Frame Adapterit, et ratas istuks sirgelt. Katusele paigaldatavate jalgrattahoidjate ratta alustalasid on võimalik reguleerida kuni ka kõige pisema ratta transportimiseks.

Kuidas transportida autoga fatbike ratast?

Katusel – kasutades eraldi alustala adaptereid parimaks istuvuseks, kui mudelile võimalik.
Konksul – Raamile toetuval mudelitel pole vaja adapterid, kuid platvormalusele ilmselt küll. Rippuvale rattahoidjale kinnitamisel tasub tähele panna, et keskmine kandevõime on 15 kg ühe ratta kohta.

Mida teha, kui katuseraam viliseb autol?

Katuseraamide tehnoloogiaid uuendatakse pidevalt, ning Thule on olnud alati oma tehnoloogiliste lahendustega turu tipus. Üks peamiseid põhjuseid miks auto katuseraam viliseb – on lahtised avaused (Otsakorkide puudumine, ülemise T-soone avaus pole kummiga kaetud, kandetale jalgade kinnitusosad – ehk siis raamitalade alused pole täidetud ja õhk voolab sealt läbi).

Üldiselt, kui auto katusel on juba suured esemed nagu näiteks jalgrattad, tekitavad juba need omakorda vilinat.

Süsinik- või alumiiniumraamiga ratas?

Jalgratta transportimisel tasub tähelepanu pöörata ka asjaolule, et kallimad, nagu näiteks süsinikraamiga jalgrattad ei kannata palju otsest survet raamile. Kasutades ebasobivat või odava kvaliteediga rattahoidjat, võib see lõhkuda süsinikraami – mida pole üldjuhul võimalik taastada.

Alumiiniumraam on küll kaalu poolest raskem, kuid hinnalt soodsam.

 

 


Aksessuaarid