Jalgrattahoidja valimine autole

Jalgrattasõit on Eesti rahvussport mis ajas üha enam populaarsust kogub. Pole midagi paremat kui rattasõit värskes õhus parema tervise nimel. Rattaspordi või niisama kulgemisega kaasneb tihti ka rohkem reisimist – seda uute radade avastamiseks, rataste transportimist suvilasse, võistlustele või ka hooldusesse. Hea jalgrattahoidik on asendamatu abivahend nii harrastaja kui profisportlaste seas.

Tänaseks on jalgratta transportimine muutunud imelihtsaks. Rattahoidikuid võib paigaldada pea igale autole – katuseraamidele, konksule või ka tagaluugile. Selle artikli eesmärk on tutvustada enimlevinud jalgrattahoidjate tüüpe ja võimalusi.

auto katusele laetud jalgrattad

NB! Meilt ostetud raamid ja hoidikud aitame kohapeal katusele paigaldada (kestvus 5-10min)

LOE LISAKS:

 

 

 

JALGRATTA TRANSPORTIMINE AUTOGA


Jalgratta transportimiseks on see võimalik asetada autosse sisse või väljaspool autot, selleks spetsiaalselt ettenähtud hoidikule.

jalgrattahoidjad ja nende tüübid

 

1. KATUSEL
Katuseraamidele kinnituv rattahoidja

2. KÄRUKONKSUL
Haakekonksule kinnituv rattahoidja

3. TAGALUUGIL
Katuseraami ja kärukonksu puudumisel saab rattahoidjat paigaldada ka auto tagaluugile; luukpära, sedaan- või universaalkerega autodele.

 

 

 

1) RATTAHOIDJA AUTO KATUSELE

raamist / esihargist / esirattast

> > > MUDELIVALIK


Jalgratta transportimine auto katusel on üks enimlevinud viise kiireks ja lihtsaks transportimiseks, mis on eelistatud nii hobi- kui profisportlaste seas. Samuti aitab katusel asetsev ratas säästa autosisest ruumi. Erinevalt ratta transportimisest auto tagaosas jääb kõrgel asetsev ratas ka üldjuhul puhtamaks.

Autokatusel jalgratta vedamine eeldab katuseraamide, rahvakeeli ristitalade/põikitalade olemasolu. Kui teil veel katuseraame pole, leiate rohkem informatsiooni SIIT.

jalgratta kinnitus katusel

Jalgratta katusel transportimise kinnitusvõimalused

Katusel on võimalik jalgrattaid vedada kolmel eri kinnitusviisil, kus ratas kinnitub kas raami alumisest torust, esihargist või esirattast. Enamik Thule rattahoidjaid on võimalik paigaldada kõigile katuseraami talatüüpidele.

1. T-soonega raamitala (WingBar, WingBar Evo, ProBar, SlideBar, AeroBar)
2. Kandiline raamitala (SquareBar)

Rattahoidja ja katuseraami tala tüüpide sobivus

NB!


 

Jalgratta katusel vedamise EELISED

+ Autosisese ruumi säilimine
+ Ligipääs tagaluugi avamisele pole piiratud
+ Tugev ja stabiilne kinnitus nii rattale kui ka hoidjale
+ Mittestandardseid rattaraame saab vedada ilma spetsiaalse raamiadapterita
+ Nii ratas kui ka rattahoidja on lukustatavad
+ Katusel jääb ratas tihti puhtamaks
+ Kiire ja lihtne paigaldus
+ Kompaktsed hoidikud

Jalgratta katusel vedamise PUUDUSED

– Auto läbivus on suurenenud kõrguse tõttu parkimismajja, tunnelisse, praamidele jms kohtadesse sisenemisel piiratud
– Madalam aerodünaamika
– Võib esineda tuulelt pärinevat vilisemist
– Mitme jalgratta vedamiseks vajalik igale rattale eraldi hoidikut

 

 

 

RAAMIST kinnituv rattahoidja auto katuseraamidele


jalgratta hoidja katusel

Thule ProRide 598 Must

Erinevalt FreeRide 532 ja ProRide 591’st on ProRide 598 rattahoidjal olemas ka integreeritud pingutusstopper mis teeb suurima lubatud pingususe juures plõksu. Antud lahendus väldib liigse tugevusega kinnitamist.

Carbon ehk süsinikraamiga jalgratastel on soovituslik kasutada ka raamile mõeldud spetsiaalset pehmendust (Thule Frame-Protector 984), mis väldib raami otsest kokkupuudet kinnitusahaaratsitelt. Kummist kate aitab vältida üleliigset pinget süsinikraamile neutraliseerides pingsuse ühtlaseelt. Süsinikraami pole äärmisel äärmisel juhul võimalik hiljem parandada. Vältida tuleks otsest ning teravat survet või lööki raamile.

LUKUSTUS:

Jalgrattahoidja: Võtmega lukustatav kinnitushoovast mis pingutab rattahoidja katuseraamile.
Jalgratas: Raami pingutusmehhanismi vabastushoob on võtmega lukustatav.
Veljed: Jalgratta velgi on võimalik lukustada kasutades Adapterit (986)

 

 

 

ESIHARGIST kinnituv rattahoidja auto katuseraamidele


Stabiilseim valik ratta vedamiseks, kus ratas on katusel madalama asetuse tõttu aerodünaamilisem ja tugevamini kinintatud. Eelistatuim lahendus süsinikraamiga rattasportlaste seas, kes soovivad otsest kokkupuudet raamiga minimaliseerida.

jalgratta hoidja hargist kinnituv

quick release ja thru axle kinnitused

Esihargist kinnituvaid rattahoidja kinnitustüüpe on kahte tüüpi:
Võlliga
kinnitus, ehk kinnine esihark (Thru-Axle/Bolt-On)
Kiirkinnitus, lahtine esihargi ots (Quick-Release)

Kui esiratas eemaldatud, saab seda asetada kas auto sisse või ka vastava adapteriga jalgratta kõrvale välja. Maastikurataste puhul on valikus ka spetsiaalsed rattakotid, et vältida mustust ja kriimustusi. Ratta/veljekotte on erineva suurusega: 27.5″ ja 29″.

LUKUSTUS:

 

 

 

ESIRATTAST kinnituv rattahoidja


 

jalgratta esirattast hoidmine

Mugav viis ratta transportimiseks kus raami ja jalgratta vahel puudub otsene kontakt ning esiratta eemaldamine pole vajalik. Sobib kuni 29″ veljediameetriga ratastele ja süsinikraamiga ratastele, Samuti üheamordilise esihargiga rastastele, fatbikedele, tõukeratastele jms.

LUKUSTUS:

Rattahoidja: Pingutusmehhanism
Ratas: Lukustatud on vabastamismehhanism
Veljed: Tagavelg lukustatud hoidja tagusest trosslukuga

 

 

 

2) RATTAHOIDJA AUTO KONKSUL

rippuv / platvorm

> MUDELIVALIK


LOE LISAKS: Thule haakekonksu rattahoidjad

Jalgrataste transportimine haakekonksul on hea viis neile kes ei soovi rattaid katusele tõsta ning kelle autol on juba haakekonks olemas.

Haakekonksu hoidik on ka lahendus neile, kel katuseraame pole või on katusele juba asetatud kas transpordiboks või muu varustus. Kärukonksul ratta vedamise suureks eeliseks on ka veetavate rataste arv ühe hoidiku kohta – ühe rattahoidjaga on võimalik kanda 2 kuni 4 jalgratast. Samuti ei piira konksul olevad rattad auto kõrgust ning suure eelisena on enamik konksule kinnituvaid rattahoidjaid ka võimalik kallutada. Ligipääs tagaluugile on endiselt säilinud ka hoidiku täie raskusega kallutamise juures. Platvormaluse kinnituskäppasid on võimalik ka mugavalt eemaldada, mis on kasulik rattaid laadides kui transportida enam kui ühte ratast.

Konksule paigaldatavaid jalgrattahoidikuid on kahte tüüpi – platvormalused ning rippuvad ehk raamile toetuvad alused. Haakekonksu rattahoidjate mudelivalikus on eri funktsiooniga hoidjaid: fikseeritud, kokkuklapitavad, kallutatavad ja transpordirattaga kohvriks kokkukäivad hoidikud. Turvalisuse tagamiseks tasub uurida ka auto kärukonksu kandevõimet ning rattahoidja maksimaalset kandevõimet.

NB! Konksuhoidjaga välisriiki reisides tuleks muretseda ka kolmas numbrimärk kuna autolt numbrimärgi eemaldamine on keelatud.
Maanteameti kodulehelt tellides (kolmanda numbrimärgi taotlemine) võtab see keskeltläbi aega 2-3 tööpäeva, maksumus 10-20€.

 

Konksule paigaldatavad jalgrattahoidikute tüübid:

Rippuv, raamile toetuv rattahoidja = Kompaktne, kiire ja lihtne lahendus

Platvormalusega jalgrattahoidjad = Legaalsus ka välisriikides, kallutamine, stabiilne platvorm, lukustatavad rattad

 

 

RIPPUVAD EHK RAAMILE TOETUVAD jalgrattahoidjad haakekonksule


konksule rattahoidja

Lihtne ja soodne viis transportida mitut jalgratast auto kärukonksul.

RATTAHOIDJA LUKUSTUS: Raami on võimalik lukustada pingutus/kinnituspoldist vastava adapteriga
RATTA LUKUSTUS: Ratta lukustamiseks on soovituslik soetada eraldi rattalukk.

thule rippuv rattahoidjad võrdlus

 

 

2) PLATVORM-RATTAHOIDJAD


MUDELID:

katuseraam platvorm

Platvorm jalgrataste hoidja on hea, mugav ja stabiilne viis jalgrattaid vedada. Enamik jalgratta vedamise aluseid on varustatud juba suuna-, pidurdus-, gabariit- ja tagurdustuledega. Samuti on neil numbrimärgialus ja toitepistik (7-/13-PIN) tulede töötamiseks. Teatud platvormhoidjaid on võimalik muuta ka konksupagasiks.

LUKUSTUS platvormraamile: Kinnitus/pingutus käepide on varustatud üldjuhul lukuga.
LUKUSTUS ratastele: Sõltuvalt mudelist on rattad lukustatud kinnitushaaratsitel oleva lukuga mis väldib nende lahtikeeramist raamilt.

Enne jalgrattaplatvormi valimist vaadake kas teie autol on 7- või 13-viigune toitepistik. Selle järel saate teada kas platvorm sobib otse auto pistikupessa või on vaja 7-13 PIN või 13-7-PIN’i ülemineku adapterit.

 

 

 

 

Mis vahe on 7-klemmisel (7-pin) ja 13-klemmisel (13-pin) haakekonksu pistikutel?

7 pin ja 13 pin auto pistikud

 

7 – PIN võimaldab platvormile:

13 – PIN võimaldab platvormile:

 

Üleminekuadapteri kasutamine (7-13 / 13-7)


Platvormaluste LISAVARUSTUS

Fatbike vedades on võimalik vahetada veljekinnituse klamberrihmad pikemate vastu.

 

 

 

3) RATTAHOIDJA AUTO LUUGIL

> MUDELIVALIK


rattahoidja auto tagaluugil

Luugile paigaldatav rattahoidja on hea viis 2-4 jalgratta transportimiseks neile kelle autol puuduvad katuseraamid või kärukonks. Jalgrataste hoiustamisel tagaluugil tasub tähelepanu pöörata ka auto tagaluugi kandevõimele ja mudelioõhisele sobivusel. Luukpäradel, sedaanidel ja universaalautodele on erinevat tüüpi kinnitused. Hoolikas tuleks olla ka pehmenduste sobivusel ning paigaldusega auto luugile.

LUKUSTUS RAAMILE: Tagaluugile paigaldatav jalgrattahoidik on kinnitatud luugisiseselt, ehk avamiseks on vajalik avada auto tagaluuk.
LUKUSTUS JALGRATTALE: Ainult RaceWay mudelid on varustatud lukkudega millega saab rattad turvaliselt rattahoidjale lukustada.

 

 

 

JALGRATASTE HOIUSTAMINE KODUS


Thule Wall Hanger 9771

Hea viis hoiustada jalgrattahoidjaid seinal, kaotamata põrandaruumi.

thule wall hanger

 

Thule Bike Stacker 5781

Eraldiasetsev raam kuni 2 jalgratta hoidmiseks. Tugev teraskonstruktsioon jalgrataste vedamiseks kogukaaluga kuni 32 kg. Jalgratta kanduri varraste kõrgus on reguleeritav.

thule bike stacker

 

 

 

JALGRATTAHOIDIKUTE LISAD:

One-Key System

Thule pakub kõik-ühes võtmesüsteemi, et tagada lihtne ja mugav ligipääs ühe võtme kaudu erinevatele aksessuaaridele nagu näiteks raamid, rattahoidjad, katuseboks, kanuuhoidjad jms kasutades ühte võtit. Lukkude vahetus on lihtne, kuna kaasa tuleb null-võti, millega lahtikeeratud luku saab eemaldada seest välja lükates. Eraldi 4-, 6-, 8- või 16-lukulisele võtmega mida avab vaid üks, comfort-võti.

 

Fat-Bike adapterid

Fat-Bike jalgrattad on muutunud populaarseks ning hea uudisena on Thule poolt saadaval ka jalgrattahoidjate mudelipõhiseid adaptereid. Üldjuhul fat-bike ratta kaal jääb rattahoidja normi piiridesse. Vahetada tuleks ainult ratta aluseplatvorm laiemate ja spetsiaalsete aluste vastu, millel on ka pikemad rihmad rataste kinnihoidmiseks.

 

Kõrged veljed

Kõigil jalgrattahoidjatel on kas esi ja/või tagarataste kinnitus mis hoiab rattaid rattahoidja alusel või pulgal. Ebastandardsete velgedega ratastel tuleb kasutada pikemat veljerihma või laiemat alust. Saadaval spetsiaalseid adaptereid (triatlon, fatbike) või siis kasutada esirattast kinnituvat Thule UpRide’i.

 

Millega transportida elektriratast?

Elektrirataste suure kaalu tõttu tasub vaadata jalgrattahoidja kandevõimet. Kärukonksul parim variant selleks on VeloSpace mudel, kus aluse üheratta kandevõime on kuni 30 kg. Üldjuhul jääb jalgratta hoidjate kaaluvahemik kuni 15 kg ühe ratta kohta, elektriratastel 20-30kg vahemikku. Samuti tuleks üle vaadata ka kinnitustüübid, ehk alumise raami (downtube) keskosa või alumine osa, et kinnituskäpad suudaksid ümber aku kinintuda.

 

RATAS KATUSELE: Millisele jalgrattale milline hoidja: Maastiku- või maanteratas – esihargist või raamist?

Olenevalt rattaraami valmistusmaterjalist süsinikust(carbon) või alumiiniumist, on soovituslike lahendusi mõlemale. Parim viis süsinikraamiga jalgratta vedamiseks on soovituslik esihargist kinnituv rattahoidja. Esihargist kinnitamsel välditakse rattaraami struktuuri pragunemis  mida üldjuhul pole lihtne, kui üldse võimalik parandada.

Maastikurattaid eelistakse vedada esiratast eemaldamata kuna tihtipeale on see porine või määrdunud sisse asetamiseks. Mudeliteks Freeride, ProRide või UpRide.
Maanterattaid eelistatakse vedada esihargist lahtivõetuna, tagades sellega parim voolujoonelisus ja stabiilseim transportimine. Tihti on maanterattad just süsinikraamiga maanterataste kahvlikinnitus turvalisem viis carbon-ratta vedamiseks.
Naiste/Laste/BMX rattad – Sobivad kõik kinnitused. Alustades FreeRide’st kuni UpRide mudelini. Konksule või luugile kinnituvaid jalgratta hoidjaid kasutades on soovituslik ratta sirgeks istumiseks kasutada Frame Adapterit, et ratas raamil sirgelt istuks. Katusele paigaldatavate jalgrattahoidjate ratta alustalasid on võimalik reguleerida ka kõige pisema ratta transportimiseks.

 

Kuidas transportida autoga fatbike ratast?

Fatbike rehvide laius on üldiselt 3.7″ – 5.0″

Katusel – kasutades eraldi laiemat alustala-adapterit parimaks istuvuseks kui rattahoidja mudelil selline võimalus on.

Konksul – Raamile toetuval mudelil pole eraldi adapter valik, platvormalusel ilmselt aga küll. Thule rippuvate rattahoidjate kinnitamisel tasub tähele panna, et keskmine kandevõime on 15 kg ühe ratta kohta.

Luugil – Rippuvate rataste puhul mängib üldiselt rohkem rolli ülemise raamitoru läbimööt ja lenksu laius.

 

 

 

Loe lisaks:

Katuseraamide valimine

Jalgrattahaagise valimine

Jalgratta transpordikohvrid