Katuseboksi hooldamine

Auto katuseboks on asendamatu abiline lisavarustuse vedamiseks ja autosisese ruumi säästmiseks. Peamiselt matt ja/või läikiva välispinnaga katuseboks nõuab teatud aja järel ka tehnilise seisukorra hindamist ja teatud hooldust, et säiliks boksi materjalide maksimaalne eluiga. Katuseboks on aastaringsete välitingimuste eest kaitstud, säilitades oma vormi ja turvalisuse ka pika kasutuse järel, vaatame kuidas seda veelgi pikendada.

thule logo

Thule on katusebokse valmistanud aastast 1977

Transpordiboks = Suusaboks = Katuseboks

 

Soovitused katuseboksi omades:

 

 

 

Katuseboksi pesemine


Kas katuseraamide ja katuseboksiga võib kasutada autopesulat, või tuleks pesta käsitsi?

Auto katuseboksi pesemine eemaldab kogunenud välise mustuse mis vihmaga maha ei tule. Puhas pind aitab paremini säilitada ka välise värv- ja kattepinna eluea.

 

1) Käsipesulad/käsipesu

Soovituslik katuseboksi pesemise viis. Käsipesulates toimub auto pesemine kas spetsiaalse pesija poolt, või mündipesulas ise survepesuriga ja käsitsi svammiga pestes. Kui te olete minemas käsipesulasse, kus keegi teie eest peseb – tasub kindlasti mainida pesijale, et läikiva pinnaga katuseboks või kergelt kriimustududa.

 

2) Automaatpesulad

Autotomaatpesulate tüübid on kas sensoritega kõrgsurvepesu, kus pesur liigub edasi-tagasi üle auto ilma otsese harjaste kokkupuuteta, või mõlemat: kõrgsurve meetod koos pehmete harjaste ja rullikutega. Tihti on pesulate seinal näha ka aksessuaaridega lubamist.

 

Kuidas pesta auto katuseboksi?

Mugavaim viis katuseboksi pesemiseks on kasutada survepesurit. Suruõhk ja leotuasined aitavad eemaldada välise mustuse lihtsasti.

Pesemiseks võib kasutada ka nõudepesuvahendit koos mikrofiiber lapiga. Läikiva pinnasega katuseboksidel tuleks olla ettevaatlik kriimustuste vältimiseks, näiteks kuivatada pealmine pind märja lapiga ja seejärel kuiva mikrofiiber lapiga.

 

Katuseraamide pesemine

Alumiiniumist katuseraamide (Aerobar, Wingbar, Probar, Slidebar) pesemisel tasub arvestada, et tugeva keemilise koostisosaga pesuained, mida kasutatakse mustuse lahustamiseks, tasub hoolikalt maha loputada. Keemilise pesuaine mittetäielikul loputamisel võivad halli värvkattega alumiiniumraamidele tekkida laigud. Samuti tasuks katuseraame pesta ka peale soolatud teedel sõitmist.

Katuseboksi pestes ilma boksi raamidelt eemaldamata tilgub vesi veel peale pesu katuseboksi põhjast, mis võib raskendada auto katuse täielikult puhtasaamist.

 

Kas katuseboksi võib vahatada ja poleerida?

Pika kasutuse järel tekivad katuseboksile kriimustused. Kriimustusi on võimalik eemaldada kas vahatades või poleerides. Läikiva pinnasega katuseboksi on võimalik ka vahatada ning poleerida, et pakkuda pealispinna kaitset välitegurite eest – mustus, UV kiirgus ja muu. Poleerimise eelis on tugevama ja paksema värvkatte ühtlustamine- sh kriimustuste eemaldamine. Katusebokside värvkate on üldjuhul õhuke, ehk ümber tasuks käia ettevaatlikult.

VAHATAMINE:

Läikiva, ABS plastikust pinnaga katuseboksid on kriimustustele ja ebaprofessionaalsetele võtetele rohkem vastuvõtlikum. Vahatamise eel tuleks katuseboks pesta survepesuriga ja lasta seejärel boksil kuivada. Kuivatamisel tasuks kasutada mikrofiiber lappi, et eemaldatud saaks ka silmale nähtamatu mustus.

Katuseboksi vahatamise eelis on kaitsekihi lisamine, mis kaitseb ka üldise tolmu ja mustuse eest. Kvaliteetne vaha ei tule maha ka kuuma ilma ja tugeva vihmasaju korral. Lisaks on järgnevad pesukorrad lihtsamad, kuna väline mustus ei asu otse värvkattel, vaid kerge vahakihi peal.

POLEERIMINE: Boksi parimaks eluea säilivuseks ja on hea variant boksi mõlemat poleerida ja vahatada – et eemaldada kriimustusi ja lisada kaitsekiht.

 

Hoiustamine

Katuseboksi hoiustamiseks on soovituslik parimat tava järgides kasutada ka katuseboksile vastavat riidest katet. Kate pakub kaitset kriimustuste ja tolmu kogunemise eest katuseboksi hoiustades. Thule Vector on täislisadega katusebokside seeria mille komplektis on kaasas ka riidest hoiustamiskate.

 

Luugi mehhanismid

Enamik Thule katusebokse saab avada mõlemalt küljelt – iga boksi ees ja taga asuvad luugi avamismehanismid ning liigendid. Et katuseboksi eluiga säiliks pikalt ning luugi avamismehanismid töötaks korrapäraselt – tuleks soovituslikult boksi avada ja sulgeda kahe käega: esi- ja taguosast korraga. Sellisel viisil avaneb ja sulgub luuk ühtlase nurga all. Vältida tuleks jõu või raksuga avamist või sulgemist, samuti ka esemete paigaldamist sisemiste avamis/sulgemisliigendite lähestikku. Peamine põhjus miks katuseboks ei sulgu on varustus, mis on kas esimese või tagumise liigendi vahel, või lukustamisavades.

 

Tihendid

Enamik Thule katuseboksi kinnituskäpad on varustatud tihenditega, vältimaks vihma ja lume sissepääsemist boksi alumisest osast. Tihendid asuvad raami kinnitushaaratsite soontes. Tihendeid pole üldiselt vaja hooldada, küll aga tasuks üle vaadata tihendite korrektne istumine soontes. On juhtumeid, kus katuseboksi kinnitades on haaratsite tihend nihkunud, vahel koos teise varustusega kaotsi läinud, mis omakorda ka niiskust sisse hakkab laskma.

 

Lukud

Üldjuhul on kõikidel Thule lukkudel olemas ka lukuaugu luuk, mis hoiab luku südamiku kinnisena. Lukud võivad vihmas, lumes, ja soolatud teedel sõitmise tagajärjel endiselt niiskust sisse lasta, mis omakorda lukumehanismi kuivatab. Selle vältimiseks võib kasutada PTFE-laadset universaalmääret luku südamikku, seejärel võtit kinni-lahti keerata, et määrdeaine kataks täielikult luku sisemuse.

 

Pehme põhjaga boksid

Teatud Thule premium-katusebokside mudelid (Vector, Motion XT) on varusatud sisemise vildiga, mis vähendavad esemete liikumist boksis sõidu ajal. Vältimaks liigse niiskuse ja hallistuse sattumist boksi sisse tuleks boksil lasta kuivada hästi õhutatud varjualuses. Talvisel ajal, kui boksis veetakse tihti lumiseid mäe- ja lumelauavarustust, tuleks boks peale boksisisese lume sulamist veest tühjaks kallata.

 

Katuseboksi parandus

Üldjuhul on kõik Thule katuseboksid valmistatud ABS-plastiku vormist mille parandamist ise teostada on üsnagi keeruline. Enamasti vigastatakse katuseboksi kas millelegi sisse sõites või boksi mahapillamisel. Samuti võib katuseboks vigastuda liigse kiirusega sõites. Plastiku parandamiseks keevitatakse pragulisele pinnale tugevdustraat, mis hiljem plastikuga ühtlaseks sulatatakse, seejärel siledaks viimistletakse enne uue värvkatte lisamist.

 

Eestis teostab katusebokside parandust näiteks SmartService.