Vaiksed katuseraamid

Auto katuseraamid on ette nähtud mitmekesise varustuse vedamiseks auto katusel, mis suurema osa ajast ka tühjalt kaasa sõidavad. Katuseraame on peamiselt kahte erinevat tüüpi – sisemise sooneta kandilised või teise variandina T-profiili sisesoonega aerodünaamilised/ümarad talad. Viimase soonde on võimalik paigaldada mitmeid hoidikuid, mõlema tüübi ümber aga katuseboks, katusetelk või muud erinevat tüüpi varustust.

Erinevad katuseraamide firmad töötavad välja hoolikalt läbimõeldud lahendusi, et katuseraamid säilitaks peale praktsilisuse ka võimalikult väikese tuuletakistuse ning tuulemüra. Vaatame lähemalt Thule, ühe juhtiva katuseraamide tootja valikut.

Vaatame milliseks on arenenud Thule katuseraamid aastate jooksul, lisaks kuidas saada ükskõik millised katuseraamid võimalikult vaikseks?

katuseraamid

Thule kolme põlvkonna aerodünaamilised talad.

Kiire vastus: katuseraamidelt pärinevat tuulevuhinat tekitab üldjuhul lahtised avad katuseraamidel – kas katusetala peal või all. Samuti ka katusele asetatud esemed.

 

Kuidas saada katuseraamid vaikseks?

Katuseraamid on sõites võimalikult vaiksed, kui valitud on aerodünaamilised kandetalad ning kõik avaused on täidetud. Täitmiseks on uuematel ja aerodünaamilistel katuseraamidel kaasas nii ülemine kui alumine kummiriba, millest alumist saab ise möötu lõigata. Thule aerodünaamiliste katusetalade alumised avaused on täidetud ühelt poolt plastikkattega ning teisele poole tuleb mõõtu lõigata ka peenem kummiriba, millest viimased katuseraamide pakendis kaasas on.

Samuti tekitavad tuulest pärinevat vilinat ka puuduvad raamitala otsakorgid.

Kandilise talaga sõites on võimalik lahtised avaused täita ka tavalise teibiga nii, et see õhutihedalt kaetud oleks.

katuseraamide kummiriba tihendamine

Uus katuseraami kandetala Wingbar EVO, mille pealmist kummi pole vaja enam hoidiku paigaldamiseks mõõtu lõigata ega eemaldada. Soone kummid on kinnitatud soone mõlemale servale, pakendis kaasas ka alumine kummiriba välisele küljele.

>> Valik T-soone kummiribasid

 

Kui palju kütusekulu lisavad katuseraamid?

Katuseraamidelt pärinev tuuletakistus on üldiselt niivõrd väike, mis lisaliitrit maanteel juurde ei lisa. Erandina vaid siis, kui katusel on kolm või neli kandetala, näiteks tarbesõidukitel. Peamiselt on kütusekulu suurenemine tingitud lisaraskusest ja ka kõrgel asetsevast varustusest, mis katusele paigaldatud on. Katuseboks, prussid näiteks suurendavad kütusekulu pigem raskuse tõttu, jalgrattad ja muu kõrgem varustus aga lisab kütusekulu tuuletakistuse tõttu.

thule proride thule probar

Kolm Probar kandetala, kuus Proride 598 rattahoidjat.

 

Katuseboks viliseb?

Sõltuvalt katuseboksi mõõtmetest – laius, kõrgus ning pikkus, mängib olulist rolli aerodünaamikal ja vaikusel ka boksi asetus. Katuseboksi katusele paigaldades on soovituslik kinnitada see võimalikult auto taha nii, et avatud tagaluugi ja boksi vahele jääks 2 kuni 3-sentimeetrine vahemaa. Mida tagapool on boks, seda parem on aerodünaamika ja väiksem võimalus tuulekeerise tekkimiseks raamitalade ja boksi all.

Ka katuseboksi kuju määrab aerodünaamika ning vaikuse – laius, kõrgus ja pikkus, samuti katuseraamide kõrgus ja kuju. Seetõttu on kõige eksklusiivsema Thule Vector katuseboksi ehituses arvesse võetud rohkem meetmeid parima tulemuse saavutamiseks – madalamal asetsev boksi ninaosa ja kitseneva profiiliga kuju.

NB: Pikka boksi kasutades lühemal katusel tuleb olla ettevaatlik ka luugi avamisel, et boks luugi värvipinda ei kahjustaks.

 

Kas kõigile autodele on võimalik paigaldada katuseraame?

Enamik autodele on võimalik paigaldada mudelipõhiseid või universaalseid (reelinguga katuse) katuseraame. Loe lisa.

 

Lisateave

Katuseraamide valimine

Elektriautode katuseraamid

Thule katuseboksid